Cum să te descurci cu cei mai dificili oameni din viața ta
În decursul anilor m-am obișnuit cu faptul că în calitatea de psihoterapeut unii din clienții – pe care îi ascult mărturisindu-și dificultățile cu care se confruntă atât în viața lor afectivă, cât și profesională – încep mai întâi să vorbească despre ei înșiși, de problemele, durerile, dar și de speranțele lor, apoi, cât se poate de firesc, se apucă să descrie câte o persoană sau mai multe din anturajul lor (partenerul de viață, o rudă mai apropiată sau mai îndepărtată, un coleg, poate un prieten), care zilnic le creează probleme destul de istovitoare, aducându-i adesea la capătul puterilor și al răbdării. Adesea ne face să bănuim că această persoană despre care clientul nostru ne-a vorbit ar putea fi o personalitate dificilă. Și deseori ne gândim și că foarte probabil că și aceasta ar avea cam tot atâta nevoie de sprijinul, consilierea noastră ca și clientul nostru…
Tot din practica mea terapeutică îmi aduc aminte că în timp ce consiliam un grup de elevi de clasa a opta, i-am rugat să reflecteze asupra a ceea ce ar dori să îmbunătățească în viața lor. Trei fete mi-au spus că ar dori foarte mult să se descurce mai bine la fizică, ele mi-au mărturisit că au avut un profesor de fizică foarte exigent și pisălog.
Un alt elev a spus că și-ar fi dorit să nu fie furios pe profa de română, care, din câte își dă el seama, îl urăște. Adesea chiar îi spune că ar prefera să se îmbolnăvească în loc să vină în la clasa în care învață el. Drept răspuns, acest elev e pus pe glume proaste și creează probleme la fiecare oră de română.
Pentru mine era foarte clar că acești profesori, poate și elevi, sunt personalități dificile.
Acestea sunt cazuri nefericite, căci atunci când profesorii își vorbesc de rău elevii lor, ei perturbă procesul de învățare.
Și pentru că nu le putem schimba comportamentul, întrebarea este cum să ne purtăm, cum să ne descurcăm cu profesorii dificili, iar în general cu persoane dificile? Cu siguranță că noi toți am întâlnit, întâlnim și cu siguranță vom întâlni oameni dificili în viața voastră. Există oare ceva în comportamentul dvs. care contribuie la interacțiunile dificile? Ce puteți schimba pentru a vă descurca cât mai bine cu astfel de persoane atunci când acestea nu pot fi evitate?“
În continuare iată câteva „sfaturi“ de care să țineți cont atunci când interacționați cu persoane care vă displac sau cu cei care vă displac. În timp ce discutam despre aceste idei, am recunoscut că ele sunt aplicabile la modul în care ne comportăm unii cu alții în societatea noastră în general.
1. Apelați la gânduri de bunătate iubitoare
Rămânând la exemplul de mai sus, le-am explicat elevilor că primul meu sfat implică o sugestie contraintuitivă: să „apeleze“ la gânduri de bunătate iubitoare în cazul profesorilor dificili. Cu alte cuvinte, să aibă gânduri bune despre profesorii lor, inclusiv să le dorească să trăiască în sănătate, fericire, liniște și calm.
Atunci când ne impunem să avem astfel de gânduri de bunătate iubitoare, mai devreme sau mai târziu, va avea loc o îmbunătățire a relațiilor cu persoana care inițial nu ne-a plăcut, cum ar fi un coleg de clasă, un profesor, un membru al familiei sau un angajator. Această îmbunătățire poate avea loc pentru că noi ne-am schimbat atitudinea sau comportamentul în timpul interacțiunilor cu persoana respectivă. Iar, la rândul său, persoana antipatică poate sesiza o îmbunătățire atât a mesajelor verbale, cât și nonverbale ale noastre, ceea ce poate contribui și la schimbarea răspunsului pe care-l primim din partea ei.
2. Utilizați discursul interior pozitiv
S-ar putea ca în viața noastră de zi cu zi să dăm uneori peste persoane dezagreabile care par pur și simplu incorigibile. De exemplu, unii profesori s-ar putea să refuze să își schimbe metoda educațională, chiar și atunci când aceasta pare să fie ineficientă sau să îi supere pe unii dintre elevi. În astfel de situații, este important ca elevii continue să aibă încredere în sine și să își păstreze stima de sine, chiar și în fața unor intervenții mai degrabă distructive, negative din partea profesorilor lor.
Iar acest lucru poate fi realizat prin utilizarea unui discurs interior pozitiv. Adesea concentrându-se pe afirmații bine țintite de încurajare, oamenii pot contracara negativitatea pe care altfel ar putea să o absoarbă de la ceilalți.
3. Țineți cont de premonițiile care se autoîndeplinesc
Atunci când am amintit elevilor de această tactică referitoare la folosirea bunăvoinței iubitoare, unii elevi păreau neîncrezători. Atunci mi-am amintit de citatul producătorului de automobile Henry Ford, care spunea: „Indiferent dacă crezi că poți sau crezi că nu poți, ai dreptate.“
Pentru a demonstra cea de-a doua sugestie, am arătat elevilor cum afirmațiile lor le-ar putea afecta puterea brațelor. Am făcut o demonstrație cu unul dintre ei. După ce și-a întins brațul drept și s-a opus împingerii acestuia în jos, el a devenit vizibil mai slab când a spus „Sunt slab“, în timp ce a devenit mai puternic când a spus „Sunt puternic“.
Astfel, am subliniat faptul că elevii ar trebui să fie atenți la mesajele pe care și le adresează, care să îi conducă într-o direcție dezirabilă, inclusiv în relațiile cu profesorii dificili. De exemplu, un elev ar putea spune: „Mi-aș dori să mă descurc mai bine cu profesorul meu“.
4. Tratați-vă cu respect unii pe alții
În continuare am discutat despre faptul că, în timpul dezacordurilor, este important ca întotdeauna de spusele psihiatrului Ellen Cook Jacobsen: „Confruntarea duce la rezistență. “
Astfel, dacă profesorul simte că este confruntat, acest lucru cu siguranță îl va trece în defensivă. În mod similar, atunci când profesorii se „luptă“ cu elevii, cei din urmă tind să se închidă sau să se opună îmbunătățirii.
Dacă scopul este de a îmbunătăți o relație sau o situație, este important să ne tratăm reciproc cu respect și să dezvoltăm o dorință reală de a înțelege cealaltă persoană. De exemplu, poate că un profesor dificil trece printr-o criză existențială ori de sănătate și, sperăm că doar momentan, disponibilitatea lui emoțională este în scădere, practic nu mai e capabil să trateze cu răbdare elevii energici. Sau poate că un profesor a înțeles greșit intențiile unui elev, ceea ce a dus la apariția unor frecușuri între ei.
Cu siguranță că lumea s-ar schimba în bine dacă am folosi pe scară largă bunătatea iubitoare, discursul interior pozitiv, autoafirmarea, stabilirea intențiilor noastre prin discuții pozitive și, nu în ultimul rând, prin eforturi susținute de înțelegere și acceptare a celuilalt.
Tot din practica mea terapeutică îmi aduc aminte că în timp ce consiliam un grup de elevi de clasa a opta, i-am rugat să reflecteze asupra a ceea ce ar dori să îmbunătățească în viața lor. Trei fete mi-au spus că ar dori foarte mult să se descurce mai bine la fizică, ele mi-au mărturisit că au avut un profesor de fizică foarte exigent și pisălog.
Un alt elev a spus că și-ar fi dorit să nu fie furios pe profa de română, care, din câte își dă el seama, îl urăște. Adesea chiar îi spune că ar prefera să se îmbolnăvească în loc să vină în la clasa în care învață el. Drept răspuns, acest elev e pus pe glume proaste și creează probleme la fiecare oră de română.
Pentru mine era foarte clar că acești profesori, poate și elevi, sunt personalități dificile.
Acestea sunt cazuri nefericite, căci atunci când profesorii își vorbesc de rău elevii lor, ei perturbă procesul de învățare.
Și pentru că nu le putem schimba comportamentul, întrebarea este cum să ne purtăm, cum să ne descurcăm cu profesorii dificili, iar în general cu persoane dificile? Cu siguranță că noi toți am întâlnit, întâlnim și cu siguranță vom întâlni oameni dificili în viața voastră. Există oare ceva în comportamentul dvs. care contribuie la interacțiunile dificile? Ce puteți schimba pentru a vă descurca cât mai bine cu astfel de persoane atunci când acestea nu pot fi evitate?“
În continuare iată câteva „sfaturi“ de care să țineți cont atunci când interacționați cu persoane care vă displac sau cu cei care vă displac. În timp ce discutam despre aceste idei, am recunoscut că ele sunt aplicabile la modul în care ne comportăm unii cu alții în societatea noastră în general.
1. Apelați la gânduri de bunătate iubitoare
Rămânând la exemplul de mai sus, le-am explicat elevilor că primul meu sfat implică o sugestie contraintuitivă: să „apeleze“ la gânduri de bunătate iubitoare în cazul profesorilor dificili. Cu alte cuvinte, să aibă gânduri bune despre profesorii lor, inclusiv să le dorească să trăiască în sănătate, fericire, liniște și calm.
Atunci când ne impunem să avem astfel de gânduri de bunătate iubitoare, mai devreme sau mai târziu, va avea loc o îmbunătățire a relațiilor cu persoana care inițial nu ne-a plăcut, cum ar fi un coleg de clasă, un profesor, un membru al familiei sau un angajator. Această îmbunătățire poate avea loc pentru că noi ne-am schimbat atitudinea sau comportamentul în timpul interacțiunilor cu persoana respectivă. Iar, la rândul său, persoana antipatică poate sesiza o îmbunătățire atât a mesajelor verbale, cât și nonverbale ale noastre, ceea ce poate contribui și la schimbarea răspunsului pe care-l primim din partea ei.
2. Utilizați discursul interior pozitiv
S-ar putea ca în viața noastră de zi cu zi să dăm uneori peste persoane dezagreabile care par pur și simplu incorigibile. De exemplu, unii profesori s-ar putea să refuze să își schimbe metoda educațională, chiar și atunci când aceasta pare să fie ineficientă sau să îi supere pe unii dintre elevi. În astfel de situații, este important ca elevii continue să aibă încredere în sine și să își păstreze stima de sine, chiar și în fața unor intervenții mai degrabă distructive, negative din partea profesorilor lor.
Iar acest lucru poate fi realizat prin utilizarea unui discurs interior pozitiv. Adesea concentrându-se pe afirmații bine țintite de încurajare, oamenii pot contracara negativitatea pe care altfel ar putea să o absoarbă de la ceilalți.
3. Țineți cont de premonițiile care se autoîndeplinesc
Atunci când am amintit elevilor de această tactică referitoare la folosirea bunăvoinței iubitoare, unii elevi păreau neîncrezători. Atunci mi-am amintit de citatul producătorului de automobile Henry Ford, care spunea: „Indiferent dacă crezi că poți sau crezi că nu poți, ai dreptate.“
Pentru a demonstra cea de-a doua sugestie, am arătat elevilor cum afirmațiile lor le-ar putea afecta puterea brațelor. Am făcut o demonstrație cu unul dintre ei. După ce și-a întins brațul drept și s-a opus împingerii acestuia în jos, el a devenit vizibil mai slab când a spus „Sunt slab“, în timp ce a devenit mai puternic când a spus „Sunt puternic“.
Astfel, am subliniat faptul că elevii ar trebui să fie atenți la mesajele pe care și le adresează, care să îi conducă într-o direcție dezirabilă, inclusiv în relațiile cu profesorii dificili. De exemplu, un elev ar putea spune: „Mi-aș dori să mă descurc mai bine cu profesorul meu“.
4. Tratați-vă cu respect unii pe alții
În continuare am discutat despre faptul că, în timpul dezacordurilor, este important ca întotdeauna de spusele psihiatrului Ellen Cook Jacobsen: „Confruntarea duce la rezistență. “
Astfel, dacă profesorul simte că este confruntat, acest lucru cu siguranță îl va trece în defensivă. În mod similar, atunci când profesorii se „luptă“ cu elevii, cei din urmă tind să se închidă sau să se opună îmbunătățirii.
Dacă scopul este de a îmbunătăți o relație sau o situație, este important să ne tratăm reciproc cu respect și să dezvoltăm o dorință reală de a înțelege cealaltă persoană. De exemplu, poate că un profesor dificil trece printr-o criză existențială ori de sănătate și, sperăm că doar momentan, disponibilitatea lui emoțională este în scădere, practic nu mai e capabil să trateze cu răbdare elevii energici. Sau poate că un profesor a înțeles greșit intențiile unui elev, ceea ce a dus la apariția unor frecușuri între ei.
Cu siguranță că lumea s-ar schimba în bine dacă am folosi pe scară largă bunătatea iubitoare, discursul interior pozitiv, autoafirmarea, stabilirea intențiilor noastre prin discuții pozitive și, nu în ultimul rând, prin eforturi susținute de înțelegere și acceptare a celuilalt.
Bibliografie:
Emma Reed Turrell, Fii bun cu tine și nu doar cu ceilalți
François Lelord, Christophe André, Cum să ne purtăm cu personalităţile dificile
Elena Otilia Vladislav, Conceptul de sine la adolescenți. Evaluare și optimizare în grupul experiențial
Emma Reed Turrell, Fii bun cu tine și nu doar cu ceilalți
François Lelord, Christophe André, Cum să ne purtăm cu personalităţile dificile
Elena Otilia Vladislav, Conceptul de sine la adolescenți. Evaluare și optimizare în grupul experiențial